Raportul de control parental Kaspersky – Interesul copiilor pentru site-uri de retail s-a triplat

Compania sustine educatia copiilor pentru a valorifica in siguranta oportunitatile mediului digital – cu ajutorul mascotei sale, ursul Midori Kuma, transformat in personaj de poveste

11 iunie 2019

Conform raportului anual Kaspersky despre siguranta copiilor, acestia devin utilizatori tot mai activi ai site-urilor de comert online: interesul lor pentru online shopping s-a triplat in ultimele 12 luni, comparativ cu anul trecut – de la 2%, la 9%. Raportul este bazat pe statistici anonimizate din produsele Kaspersky care au functionalitate de control parental.

Raportul demonstreaza ca, asemeni adultilor, si copiii se bucura de avantajele cumparaturilor online si navigheaza (iar uneori cumpara) intr-un mod care probabil va deveni unicul de a face cumparaturi pe viitor. Prin urmare, parintii trebuie sa le ofere copiilor consilierea si suportul necesare, pentru a se asigura ca totul decurge bine. Este, asadar, vital ca parintii si alti adulti din familie sa fie la curent cu schimbarile survenite in comportamentul online al copiilor.

Potrivit statisticilor, chiar daca interesul crescand al tinerilor pentru site-urile de comert electronic este o tendinta globala, amploarea sa variaza in functie de regiune. Conform datelor de mai jos, cea mai mare cota (si cea mai mare crestere) in cautarile legate de cumparaturi online a fost inregistrata in Rusia si CSI (23%). Regiunea este urmata, la distanta destul de mare, de: America de Nord (15%), Europa si Orientul Mijlociu (11%), Asia si America Latina (9%).

Diagrama 1. Interesul copiilor pentru comertul electronic, pe regiuni

Desi exista in mod clar unele diferente regionale, printre cei mai cautati comercianti de catre copiii de pe tot globul se numara AliExpress, Amazon si Ebay. Cand vine vorba de comerciantii chinezi in special, cautarile copiilor cresc constant in fiecare an. Imbracamintea sportiva (Nike, Adidas), produsele electronice (Apple, Samsung) si brand-urile de moda (Gucci, Vans, Supreme, Zara, Bershka) sunt cele mai cautate site-uri in randul acestui segment de varsta.

Merita mentionat faptul ca a cauta bunuri online si a vizita paginile anumitor comercianti nu implica neaparat cheltuieli efective. Copiii ar putea doar sa se uite la lucrurile pe care le doresc sau sa le treaca in „wish list”, pentru a le impartasi apoi prietenilor si familiei. Prin urmare, aceasta atentie sporita fata de cumparaturile online nu ar trebui interpretata drept obligativitate de a interzice astfel de activitati, ci ar fi necesar mai degraba ca parintii sa acorde atentie obiceiurilor online ale copiilor si sa discute cu ei despre posibile riscuri si masuri de precautie, stabilind reguli clare.

„Internetul ofera o multime de oportunitati pentru copii, iar acum vedem ca multi dintre acestia devin un public cheie pentru comerciantii online”, spune Bogdan Pismicenco, Territory Sales Manager Romania, Bulgaria si Republica Moldova, Kaspersky. „Indiferent daca fac sau nu cheltuieli pe aceste site-uri, copiii au nevoie de sprijin si de indrumare din partea adultilor, care ii pot ajuta sa evite sa ajunga accidental la un continut inadecvat, sa sufere pierderi de bani sau sa-si dezvaluie datele personale. Noi credem foarte mult in educatie, in dialogul deschis al parintilor cu copiii, care sa transmita un mesaj adecvat varstei. Prin intermediul unor proiecte precum cartea de povesti Kasper, Sky si ursul cel verde, lansata recent si in Romania, ne dorim sa venim in sprijinul parintilor si sa facem acest dialog cat mai firesc, pentru ca cei mici sa se bucure de oportunitatile de informare si educatie ale Internetului, la adapost de pericole.” Kaspersky a lansat recent in Romania cartea „Kasper, Sky si ursul cel verde”, scrisa de Marlies Slegers, o cunoscuta autoare olandeza de carti pentru copii si tineri, ce urmareste sa le fie un ghid prietenos celor mici, in mediul digital. Cartea spune povestea unui baietel, Kasper, si a lui Sky, colega si prietena lui. Kasper primeste un cadou de la bunicul lui, fost marinar: un urs de plus verde, pe nume Midori Kuma, care se dovedeste mai mult decat o jucarie: poate sa vorbeasca, iar atunci cand Kasper este pe cale sa faca un lucru periculos – sa isi dea parola din contul unui joc online catre alt coleg –  ursul se inroseste si il impiedica.

Urmatoarele sfaturi le vor permite copiilor sa fie in siguranta pe Internet, inclusiv atunci cand navigheaza pe site-urile de cumparaturi online:

  • Avertizati-i asupra utilizarii retelelor Wi-Fi (publice) – care au probleme la capitolul siguranta – pentru platile online. Hotspot-urile pot fi sparte cu usurinta pentru a intercepta traficul utilizatorilor si a fura informatii confidentiale.
  • Ajungeti la un acord, potrivit caruia sa va informeze despre platile planificate sau, chiar mai bine, sa efectueze toate platile sub supraveghere, pana cand sunt suficient de experimentati. Nu permiteti niciodata ca datele cardului sa fie introduse pe site-uri necunoscute sau suspecte, pentru a evita accesarea acestora de catre infractorii cibernetici.
  • Invatati-i sa evite dezvaluirea oricaror detalii sensibile personalului de vanzari, fie prin telefon, fie online. Asigurati-va ca cei mici vor avea incredere sa va ceara ajutor ori de cate ori exista o problema sau nu sunt siguri in legatura cu ceva.
  • Interziceti ferm dezvaluirea detaliilor de plata (de exemplu, numarul cardului, data expirarii, codul PIN, CVV / CVC) oricui din afara familiei, inclusiv prietenilor sau altor adulti. Asigurati-va ca inteleg ca nimeni nu are dreptul sa le solicite aceste informatii.
  • Limitati salvarea informatiilor de plata pe dispozitive, pentru eventualitatea in care acestea ar fi furate sau pierdute.
  • Daca sunteti utilizator de produse Kaspersky, activati functionalitatea de control parental in Kaspersky Security Cloud, Kaspersky Total Security sau utilizati software specializat, cum ar fi Kaspersky Safe Kids, care le permite parintilor sa monitorizeze ce fac, vad sau cauta copiii lor online pe toate dispozitivele, inclusiv pe cele mobile. Software-ul ofera, de asemenea, sfaturi utile cu privire la o conduita sigura in mediul online. Explicati-le clar copiilor beneficiile unui astfel de software, astfel incat acestia sa se simta confortabil cu privire la controlul necesar si la implicarea adultilor.

Detalii despre raportul Kaspersky de control parental pentru 2018-2019 sunt disponibile aici.

Despre Kaspersky

Kaspersky este o companie globala de securitate cibernetica, fondata in 1997. Informatiile vaste despre amenintarile cibernetice si experienta in securitate IT detinute de Kaspersky se materializeaza in mod constant in solutii de securitate si servicii de ultima generatie pentru a proteja companiile, infrastructura critica, autoritatile guvernamentale si utilizatorii individuali din toata lumea. Portofoliul companiei include protectie endpoint de top si mai multe solutii specializate de securitate si servicii, pentru a combate amenintarile digitale tot mai complexe. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejati de tehnologiile Kaspersky, precum si 270.000 de companii client, pe care le ajutam sa protejeze ce e mai important pentru ele. Pentru mai multe informatii, vizitati www.kaspersky.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *